دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024
بررسی عقاید فرقه اباضیه

نشست علمی بررسی فرقه اباضیه در بیت مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی با حضور مهمانانی از این فرقه مذهبی در قم بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام ملک ملکان شب گذشته در نشست علمی بررسی فرقه اباضیه در بیت مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی درقم  گفت: پیروان این فرقه در واقع، پیروان اباض تمیمی هستند که در قرن اول هجری قمری هم ولادت هم فوت کرده است؛ یعنی بین سالهای هشتاد تا هشتاد وپنج از دنیا رفته است.

وی افزود: موسس این فرقه  عبدالله بن اباض است، ولی اهالی این فرقه دو رهبر را برای خود محترم می شمارند و قبول دارند که یکی رهبر سیاسی که عبدالله ابن اباض است که دیگری رهبر دینی که جابربن زید است.

استاد دانشگاه بیان کرد: اباضیان بیان می کنند که نیمه اول قرن اول هجری بوجود آمدیم و به هیچ  وجه نمی پذیرند که ما از خوارج هستیم و زیرا پیدایش ما قبل از فرقه خوارج است؛ البته ممکن است که یک سری مشترکات هم داشته باشیم.

وی گفت: تا به امروز این فرقه یا گرایش مذهبی در مجامع اسلامی در کنفرانس وحدت اسلامی در ایران و هم در مجمع فقه جده و فقه اسلامی مکه به رسمیت شناخته شده است.

کارشناس جریان های فکری و دینی جهان اسلام بیان کرد: اباضیه فقه هشتم در میان مذاهب اسلامی است که به رسمیت شناخته شده است و به رغم کمیت تعداد نفرات این گروه فرقه ای است که در قرن اول بوجود آمده است و فقه آن  تا کنون به رسمیت شناخته شده است.

وی گفت: اباضی ها از دوران متقدم، به آثار و کتاب های خود به خصوص به کتاب های حدیثی خود بسیار اهمیت می دادند و ارج می دادند و در طول تاریخ با تمام فراز و نشسب هایی که داشتند تمام هم و غم شان این بود که این آثار نگهداری شود.

حجت الاسلام ملک ملکان اظهارکرد:  قدیمی ترین کتاب اهل سنت که صحیح بخاری است که آن هم در سال 250 نوشته شده است؛ ولی قدیمی ترین کتاب اباضی ها الجامع الصحیح اباضی است که متوفی 170 تا 180 است که هم اکنون هم موجود است.

این محقق  حوزه بیان کرد: اباضیان در کشورهای شمال آفریقا و عمان هستند و در شمال آفریقا هم در لیبی و طرابلس و کشور تونس و الجزایر و زنگبار و تانزانیا زندگی می کنند.

وی گفت: اگر کشورهای اسلامی وحدت و انسجام داشته باشند هم به لحاظ سیاسی و حکومتی وهم به لحاظ اندیشه های کلامی و حکومتی، تقریب مذاهب را ایجاد می کند و سبب می شود که انسجام و وحدت بین کشورهای اسلامی ایجاد شود؛ همین اصول از مهمترین اصولی هستند که اباضیه به شدت روی آن تاکید دارد و این گروه در حقیقت یک گروه به شدت تقریبی هستند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha